مدرس تحقیقات بازاریابی استاد تحقیقات بازاریابی

کارگاه تحقیقات بازاریابی دوره سازمانی تحقیقات بازاریابی آموزش تحقیقات بازاریابی بهزاد حسین عباسی

مدرس تحقیقات بازاریابی استاد تحقیقات بازاریابی

کارگاه تحقیقات بازاریابی دوره سازمانی تحقیقات بازاریابی آموزش تحقیقات بازاریابی بهزاد حسین عباسی

تحقیقات بازاریابی کیفی :


ما در تحقیقات کیفی بازاریابی بیشتر به دنبال چرایی تصمیمات و اعمال انسان ها هستیم. چگونه، کجا و چطور و چه زمانی تصمیم به خرید گرفته می شود. معمولاً تحقیقات کیفی دارای نمونه های محدودی هستند.

 بهزاد حسین عباسی

مدرس تحقیقات بازاریابی  

معلم تحقیقات بازاریابی 

استاد تحقیقات بازاریابی 

سخنران  اصول  و فنون مذاکرات تجاری و مدیریت مدرس مدیریت استاد مدیریت ارتباط با مشتری

مدرس تحقیقات بازاریابی 

معلم بازاریابی تحقیقات بازاریابی  

مدرس فروش برندینگ مدرس اصول و فنون مذاکره زبان بدن تحقیقات بازاریابی 

مدرس مدیریت ارتباط با مشتری تحقیقات بازاریابی 

هماهنگی جهت برگزاری سمینارهای تحقیقات بازاریابی 

مدیر برنامه ها جواد حسنی

09372202257 

9197685104

behzadabbasi.ir

روش های تحقیقات بازاریابی کیفی

روش های متداول در تحقیقات کیفی در پارک بازاریابی ایران می توان به مصاحبه های عمیق[1]، گروه کانون[2]، تکنیک های فرافکن، طوفان مغزی[3] و مشاهده[4]  اشاره کرد:


1- مصاحبه عمیق:تحقیقات بازاریابی کیفی


در این نوع از مصاحبه، رویکرد پژوهشگران پارک بازاریابی ایران کمابیش هدایت کننده است. اما به هر شکل  اواست که موضوع مورد مصاحبه را پیشنهاد می کند. مصاحبه کننده آزادی کاملی در اداره مصاحبه دارد همان طور که مصاحبه شونده نیز در پاسخ هایش از آزادی کامل برخوردار است. در این مورد انجام تعدادی مصاحبه مفید به نظر می رسد. در این مصاحبه نیز، پژوهشگر تلاش می کند محتوای پنهان مصاحبه را مشاهده  کرده و آن را به شیوه ای کیفی تحلیل کند. مصاحبه در این روش بر فرد متمرکز است. برای نمونه در این پژوهش برای یافتن انگیزه ها، پژوهشگر در پی آن است که دلایل خصومت مصاحبه شونده را با خانه های پیش ساخته یا سوپ های حاضری و غیره مطلع شود. در این روش ما با شیوه ای کمابیش هدایت کننده  مصاحبه شونده را به سوی هدف خود هدایت می کنیم تا از تداعی ها و نظرات او را در هنگام انتخاب مطلع شویم. به سه شکل کلی می باشد: مصاحبه ساختار یافته، نیمه ساختار یافته، بدون ساختار (آزاد)


2- گروه کانون Focus Group:


می توان مصاحبه گروه کانون، گفت پرکاربردترین روش کیفی تحقیق و پژوهش در بازاریابی است.این روش در واقع از روش هایی است که بازاریابی از علوم اجتماعی وام گرفته است. در این روش از گروهی از مردم درباره ادراک، عقاید، باورها و نگرش هایشان در ارتباط با مفاهیم محصول، خدمت، تبلیغات، ایده، بسته بندی و مواردی از این دست سؤال پرسیده می‏شود. این سؤالات در جلسه ای با حضور همۀ اعضای گروه و به صورت تعاملی پرسیده می‏شود و همۀ افراد در بیان عقایدشان آزاد هستند. گروه کانون به عنوان ابزاری مهم برای دریافت بازخورد نسبت به محصولات و خدمات شرکت ها به کار گرفته می‏شود. گروه کانون به شرکت هایی که در فکر بهبود بسته بندی، محصول، برند و یا آزمون محصول یا خدمات جدید خود هستند، کمک شایانی می کند. بحث هایی که در این گروه ها صورت می گیرد می تواند دیدگاه خوبی به مدیران دربارۀ نگرش بازار نسبت به محصولات و خدمات مورد نظر ایشان بدهد، اما نمی تواند اطلاعات با ارزشی دربارۀ اندازه و پتانسیل بازار فراهم نماید.تحقیقات بازاریابی کیفی


پس بطور خلاصه گروه کانون نوعی مصاحبه است که توسط مصاحبه گر آموزش دیده و حرفه ای و در جمع گروه کوچکی از پاسخ دهندگان انجام می‏شود. معمولاً این گروه ها بین  ۸ تا  ۱۲ نفر خواهندبود و هر جلسه بین ۲ تا ۳ ساعت زمان خواهد برد. این مصاحبه دارای ویژگی غیرساختارمند است و پاسخ دهندگان دارای آزادی کامل برای بیان دیدگاه هایشان هستند.


3- طوفان مغزی:


طوفان مغزی ابزاری محبوب است که از آن برای تولید راه حل های خلاقانه استفاده می کنیم.زمانی که می خواهید از شیوه‏های تکراری و الگوهای ایجاد شدۀ فکری رهایی یابید، این شیوه بسیار مفید است در این روش می خواهیم شیوه های نگاه کردن به مسئله را توسعه دهیم. همچنین کمک می کند تا بر بسیاری از مسائلی که موجب می‏شود حل مسئلۀ به صورت گروهی، یک روند نامطلوب باشد غلبه کنید.


این شیوه به محققان پارک بازاریابی کمک می کند تا تجربۀ متنوعی را از همۀ اعضای تیم در طول حل مسئله داشته باشید. این موجب افزایش غنای ایده های بررسی شده  می شود، بدین معنی که می توانید راه حل های بهتری را برای مسائل پیش ‏رویتان پیدا کنید.تحقیقات بازاریابی کیفی


[1]- Depth Interview


[2]- Focus Group


[3]- Brain Storming


[4]- Observation

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی