روش های تحقیق بازاریابی مدرس تحقیقات بازاریابی استاد تحقیقات بازاریابی سخنران تحقیقات بازاریابی معلم تحقیقات بازاریابی
روش های تحقیق
بهزاد حسین عباسی
مدرس تحقیقات بازاریابی
معلم تحقیقات بازاریابی
استاد تحقیقات بازاریابی
سخنران اصول و فنون مذاکرات تجاری و مدیریت مدرس مدیریت استاد مدیریت ارتباط با مشتری
مدرس تحقیقات بازاریابی
معلم بازاریابی تحقیقات بازاریابی
مدرس فروش برندینگ مدرس اصول و فنون مذاکره زبان بدن تحقیقات بازاریابی
مدرس مدیریت ارتباط با مشتری تحقیقات بازاریابی
هماهنگی جهت برگزاری سمینارهای تحقیقات بازاریابی
مدیر برنامه ها جواد حسنی
09372202257
9197685104
behzadabbasi.ir
آیا برای سازمان ها بهتر است تا فعالیت تحقیقات بازار خود را با شرکتهایی که در رشته بازاریابی مجرب و متخصص هستند، برون سپاری کنند و یا آنکه اساساً در خود شرکت تحقیقات بازاریابی تجربه شود؟ نتایج تجزیه و تحلیل هزینه فایده اکثر شرکتها بخوبی نشان می دهد که برون سپاری فعالیت های تحقیقات بازاریابی موثرتر از وجود واحد تحقیقات بازاریابی در داخل شرکت است. شرکت های تحقیقات بازاریابی در گردآوری، تحلیل و گزارش اطلاعات متخصص هستند. آنها در استفاده از تکنیک های تحقیقاتی پیچیده و پیشرفته مزیت نسبی دارند و می توانند این کار را در حداقل زمان ممکن و با کیفیت و کارایی بالاتری انجام دهند. بنابراین اطلاعات لازم برای تصمیم گیری مدیران را در دوره زمانی کوتاهتری فراهم
می آورند. شرکت های تحقیقاتی صاحب صلاحیت از افراد مجربی استفاده می کنند که در رشته های مختلفی همچون بازاریابی، مالی، آمار و .... متخصص هستند.
یکی از مهمترین مزایای شرکت های تحقیقات بازار صاحب صلاحیت و حرفه ای، امنیت و رازداری در اطلاعات شرکت ها می باشد.
1- تحقیقات کیفی :
یکی از شاخه های اصلی تحقیقات بازار است که عمومابه شناخت عمیق تر رفتار انسان و دلایل حاکم بر رفتار وی میپردازد از آنجا که تحقیقات کیفی به دنبال کشف چرایی رفتار مصرف کننده هستند.
نه مکان، زمان و چگونگی رفتار وی، از این رو تعداد نمونه ها بسیار کمتر اما عمیف تر از تحقیقات کمی انجام میشوند.
از روش های متونع تحقیقات کیفی میتوان به موارد ذیل اشاره کرد :
1- مصاحبه های عمیق فردی
2- گروه های کانون
3- جلسات طوفان مغزی
4- مصاحبه های ZMET
5- مصاحبه های نردبانی
2- تحقیقات کمی :
یک تحقیق بازار کمی به طور معمول با استفاده از ابزار پرسشنامه و با به کارگیری مقایسه های عددی قابل سنجش انجام میشود.داده های جمع آوری شده در تحقیقات کمی با تکنیک های آماری توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار میگیرند، به همین دلیل میتوان نتایج تحقیقات کمی را با در نظر گرفتن خطای مشخص به جامعه تعمیم داد.
3- مشاهده
مشاهده یکی از ابزارهای رایج در جمع آوری اطلاعات مورد نیاز در بازاریابی است. مشاهده به طور غیر رسمی در تمام سطوح سازمانها انجام میشود، اما مشاهده علمی دارای شرایط و ویژگیهای خاص خود است. یک مشاهده علمی میتواند پنج بعد 1)طبیعی یا ساختگی 2) آشکار و یا نهان 3) ساختارمند و یا بدون ساختار 4) 5) مکانیکی یا انسانی تقسیم شود.
تحقیقات خریدار نمایی ( Mistery Shopping ) یکی از پرکاربردترین تحقیقات مشاهدی است.
همچنین روش های تئوری و نئورو ریسرچ ( تحلیل امواج مغزی ) در دسته تحقیقات مشاهده ای جای میگیرند.
4- تحقیقات پنلی
تحقیقات پنلی با استفاده از گروهی از مردم انجام میشود که دارای شرایط دموگرافیک مشترکی هستند. از تحقیقات پنلی برای گردآوری اطلاعات کسب و کاری در زمینهی محصولات و برندها استفاده میشود.
تحقیقات پنلی معمولا در دو دسته بازرهای مصرفی و بازارهای B2B انجام میشود. تفاوت تحقیقات پنلی با سایر روش ها در این است که افراد واجد شرایط از قبل به عضویت در پنل دعوت میشوند و در هنگام نیاز از میان فهرست اعضا، افراد مورد نظر انتخاب و دعوت میشوند.
5- تجربیات
تحقیقات تجربی و یا آزمایشی، به معنی دستکاری یک یا چند متغییر به وسیله تحقیق است به نحوی که بتوان تاثیر آنها را بر یک یا چند متغییر نیز اندازه گیری کرد.برای مثال تحقیقات ذائقه سنجی محصولات خوراکی و آشامیدنی و بررسی اثر برند به دیدگاه مصرف کنندگان نوعی تحقیقات تجربی به شمار میآید.